شرکت مختلط سهامی:  در قانون تجارت، شرکت‌های تجاری که فعالیت آن‌ها بازرگانی و تجارت است، به هفت نوع تقسیم می‌شوند. یکی از انواع شرکت‌ها، شرکت‌های مختلط سهامی هستند. شرکت مختلط سهامی یک نوع شرکت است که توسط یک یا چند نفر شریک ضامن و یک گروه از شرکاء سهامی تحت یک اسم مخصوص تشکیل می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد شرکت مختلط سهامی صحبت می کنیم.

شرکت مختلط سهامی چیست؟

شرکت مختلط سهامی، یک نوع شرکت است که تحت اسم مخصوص بین یک گروه از شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می‌شود. این نوع شرکت ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت سهامی است شرکای سهامی افرادی هستند که سرمایه‌ی آن‌ها به صورت سهام یا قطعات سهام با ارزش یکسان درآمده است. در این نوع از شرکت‌ها، مسئولیت شرکای سهامی محدود به میزان سرمایه‌ی سرمایه‌گذاری شده توسط آن‌ها است و در صورت وجود بدهی‌ها، آن‌ها تنها تا میزان سرمایه‌ی خود مسئول هستند. شریک ضامن، فردی است که سرمایه‌اش به صورت سهام در شرکت وارد نشده و مسئول کلیه بدهی‌هایی است که ممکن است به غیر از دارایی‌های شرکت وجود داشته باشد. در صورت وجود چند شریک ضامن، مسئولیت آن‌ها نسبت به طلبکاران و همچنین روابط آن‌ها با یکدیگر، بر اساس مقررات شرکت تضامنی است.

 

شرکت مختلط سهامی

قوانین انتخاب اسم شرکت

در اسم این شرکت نیز باید عبارت “شرکت مختلط” اضافه شود، همانند شرکت‌های مختلط غیرسهامی. اسم شرکت باید حاوی نام یکی از شرکاء ضامن باشد. در این شرکت همچنین برای تخلف از این دو الزام، ضمانت اجرایی مقرر نشده است. اگر نام شرکت شامل نام یکی از سهامداران باشد، در قانون تعیین نشده است که چه وظایفی بر عهده آنها است. اما می‌توان این موضوع را با شرکت‌های مختلط غیرسهامی مقایسه کرد و بیان کرد که در این شرکت‌ها، ذکر نام یکی از شرکاء با مسئولیت محدود در نام شرکت، منجر به تضامن آن شریک با افراد ثالث می‌شود، همانطور که در قانون تجارت برای شرکت‌های مختلط غیرسهامی تعیین شده است.

حداقل تعداد شرکاء در شرکت

درباره تعداد شرکاء در این نوع شرکت، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد که به این موضوع روشنی بخشیده اند.

  • دیدگاه اول

اولین دیدگاه این است که حداقل تعداد شرکاء در یک شرکت مختلط سهامی باید حداقل 3 نفر باشد. این نظریه بر اساس ماده 162 قانون تجارت استوار است که بیان می دارد که یک شرکت مختلط سهامی باید بین یک عده از شرکاء سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل شود. بنابراین، بر اساس این دیدگاه، حداقل تعداد شرکاء سهامی باید حداقل 2 نفر باشد تا عبارت “عده ای” صدق کند. همچنین، بر اساس ماده 165 قانون تجارت، هیات نظاری شرکت مختلط سهامی باید از 3 نفر از شرکاء تشکیل شود که اعضاء هیات نظار باید از شرکاء شرکت باشند. بنابراین، این دیدگاه معتقد است که یک شرکت مختلط سهامی برای تشکیل نیاز به حداقل 3 شریک دارد.

  • دیدگاه دوم

    در دیدگاه دوم، بر این باور هستند که حداقل تعداد شرکاء در این نوع شرکت باید حداقل 4 نفر باشد. این نظریه بر اساس ماده 164 قانون تجارت استوار است که بیان می دارد که مدیریت شرکت با شرکاء ضامن است و هیات نظاری برای نظارت بر امور شرکت تشکیل می گردد. با توجه به اینکه هیات نظاری برای نظارت بر اداره امور شرکت تشکیل می شود، نباید از بین شرکاء ضامن تعیین گردد. بنابراین، بر اساس این دیدگاه، حداقل تعداد شرکاء سهامی باید حداقل 3 نفر باشد تا بتوان هیات نظاری را تشکیل داد.

 

شرکت مختلط سهامی

اداره کردن شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی، در مقایسه با سایر انواع شرکت‌ها، دارای ویژگی‌های خاصی است. این شرکت‌ها دارای مجمع عمومی هستند اما اختیار انتخاب مدیران را ندارند. این موضوع به دلیل وجود شریک یا شرکا ضامن آن‌ها برای مسئولیت‌های اضافه بر سرمایه شرکت است. به همین دلیل، مدیریت شرکت به شرکا واگذار می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مدیران بهترین تصمیمات را برای شرکت می‌گیرند و از مسئولیت‌های خود احتیاط لازم را دارند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت مختلط سهامی

برای ثبت این نوع شرکت ، مدارک زیر لازم است:

  • نسخه تایید شده از شرکت‌نامه
  • اسامی مدیر یا مدیران شرکت
  • سوابق تایید شده از تصمیمات مجمع عمومی در مواد ۴۰، ۴۱ و ۴۴
  • نوشته‌ای با امضای مدیر شرکت که تعهد پرداخت تمام سرمایه و حداقل یک سوم از آن را دارد
    نسخه تایید شده از اساسنامه
  • نوشته‌ای با امضای مدیر شرکت که پرداخت تمام سرمایه نقدی شرکای ضامن و تسلیم سرمایه غیر نقدی را تضمین می‌کند.

 

شرکت مختلط سهامی

ثبت رایزن برای ثبت شرکت همراه شماست

برای ثبت یک شرکت مختلط سهامی، می توان از خدمات شرکت ثبت رایزن استفاده کرد که با تجربه و دانش لازم در این زمینه، به شما کمک خواهد کرد تا این فرایند را به سرعت و با دقت انجام دهید.

 

ثبت رایزن