شرکت مختلط غیر سهامی یکی از انواع شرکت‌ هاست که دارای ضوابط خاصی است. این شرکت‌ها ترکیبی از شرکت‌های حسابداری با مسولیت محدود و تضامنی هستند که شامل شریک ضامن و شریک با مسئولیت محدود می‌باشند. باید توجه داشت که شریک یا شرکای ضامن مسئولیت پرداخت تمامی بدهی‌ها و قروض شرکت هستند. در ادامه بیشتر در مورد این شرکت صحبت می کنیم.

شرکت مختلط غیر سهامی چیست؟

شرکت مختلط غیر سهامی، یک شرکت تجاری است که توسط یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود تشکیل می‌شود، بدون انتشار سهام. شریک ضامن، مسئول بدهی‌های شرکت است که ممکن است فراتر از دارایی‌های شرکت باشد. اما شریک با مسئولیت محدود تنها تا میزان سرمایه‌ای که در شرکت سرمایه‌گذاری کرده است، مسئول است. در نام این شرکت‌ها باید عبارت “شرکت مختلط” و حداقل نام یکی از شرکای ضامن ذکر شود.

شرکت مختلط غیر سهامی

نظارت شرکا شرکت مختلط غیر سهامی

شریک با مسئولیت محدود، به عنوان شریک، حق اداره کردن شرکت را ندارد. مدیریت شرکت بر عهده  شریک یا شرکا ضامن است، اما برای جلوگیری از اعمال خلاف رویه مدیران که ممکن است بر علیه شرکا با مسئولیت محدود باشد، در ماده 147 آمده است که هر شریک با مسئولیت محدود حق نظارت بر امور شرکت را دارد و می تواند از دفاتر و اسناد شرکت برای اطلاع شخصی خود در مورد وضعیت مالی شرکت خلاصه‌ای تدارک دهد.
هر قراردادی که بین شرکا بر خلاف این ترتیب منعقد شود، اعتبار ندارد. اگر قانون اختیار کامل اداره شرکت را به دست شرکا ضامن بدهد، در این صورت شرکا با مسئولیت محدود حق نظارت را به صورت نامحدود دارند، حتی این اختیار نمی‌تواند سلب شود، حتی اگر با توافق شرکا باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

ثبت یک شرکت مختلط غیر سهامی نیازمند مراحل و مدارک مختلفی است که باید به دقت و با رعایت قوانین مربوطه انجام شود .

برخی از مدارک لازم برای ثبت این شرکت عبارت است از موارد زیر:

  • شرکتنامه
  • اساسنامه
  • نام شرکت و اعضای شرکت که شرکای ضامن و سمت مدیریت دارند.
  • مجوز فعالیت شرکت
  • گواهی مدیر شرکت درباره تعهد پرداخت هزینه سرمایه و دارایی شرکت می‌باشد.

پس از ثبت شرکت، خلاصه‌ای از شرکتنامه در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود تا اطلاع عموم به شکل رسمی اعلام شود.

 

شرکت مختلط غیر سهامی

ویژگی های شرکت مختلط غیر سهامی

  • این نوع شرکت‌ها با حداقل دو شریک قابل تأسیس می باشد. اما در شرکت‌های مختلط غیرسهامی دو گروه سهامدار وجود دارد که بر عکس سایر شرکت‌های تجاری از تعهد و مسئولیت یکسان برخوردار نیستند.
  • یکی از ویژگی‌های مهم شرکت مختلط غیر سهامی این است که شریک با مسئولیت محدود نمی‌تواند بدون رضایت سایر شرکا، تمام یا قسمتی از سهم خود را به شخص ثالث انتقال دهد و او را وارد شرکت نماید. این محدودیت به منظور حفظ تعادل و توافق بین شرکا و جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به شرکت تعیین شده است.
  • در تشکیل شرکت‌های مختلط غیر سهامی، قید کردن نام شرکای ضامن در اسم شرکت معمولا به منظور اعتباربخشی و افزایش اعتبار شرکت انجام می‌شود. اما باید توجه داشت که نام هیچ یک از شرکای با مسئولیت محدود نباید در نام شرکت قید شود.
  • شرکت‌های مختلط غیر سهامی، از نوع شرکت‌هایی هستند که برای انجام امور تجاری تشکیل می‌شوند و شامل یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود می‌باشند. این شرکت‌ها به عنوان یک واحد تجاری عمل می‌کنند و از انتشار سهام برخوردار نیستند، به عبارت دیگر، مالکیت آنها به یک یا چند نفر محدود است.
  • شرکت های حسابداری مالی مختلط، که از دیرباز در ایران وجود دارند و در قانون تجارت مصوب سال 1311 به رسمیت شناخته شده اند، اکنون به عنوان یک گزینه محبوب برای کسب و کارها و شرکت های مختلف شناخته می شوند. این شرکت ها به دلیل مزایایی که دارند، از جمله امکان جذب سرمایه، افزایش اعتبار و حفظ استقلالی که برای مدیران فراهم می کنند، مورد توجه بسیاری از افراد و شرکت ها قرار گرفته اند.

 

شرکت مختلط غیر سهامی

ثبت شرکت با ثبت رایزن

برای اینکه بخواهید اقدام به ثبت شرکت بدون هر مشکلی کنید ثبت رایزن در کنار شماست تا بتوانید مراحل ثبت شرکت تضامنی را طی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط