ایزو به معنای استاندارد است. یک استاندارد ایزو تنها مجموعه ای از الزامات است که به وسیله متخصصان برای انجام فرایند خاصی تعیین خواهد شد به عبارت دیگر شما برای گرفتن ایزو یکسری الزامات را رعایت کنید.

ایزو (iso) مخفف عبارت International Organization for Standardization یعنی سازمان بین المللی غیر دولتی تشکیل یافته از نمایندگان موسسات استاندارد سازی ملی است که فعالیت آنها در زمینه تدوین استاندارد های بین المللی است.

اگر به بسته بندی محصولات نگاه کنید یا به وبسایت های مختلف سری بزنید حتماً نشان های گوناگونی از استاندارد ها و گوهینامه های ایزو  را می بینید و همچنین علاوه بر آن شرکت های مختلفی این گواهینامه ها را به عنوان نشان افتخار خود معرفی می کنند.

ایزو به عنوان یک سازمان بین المللی در تمام کشور های عضو قابلیت اجرا دارد بنابراین تمامی استاندارد که توسط ایزو وضع خواهند شد باید در همه کشور های عضو پیاده سازی و اجرا شوند در حال حاضر تقریبا 164 کشور در این سازمان عضو هستند که ایران و سازمان استاندراد ملی ایران یکی از آنها محسوب می شود از هدف های اصلی این سازمان بین المللی ، ارتباط آسان بین مردم و کسب کار ها است.

 

انواع ایزو

ایزو استاندارد های مختلفی دارد که هر کدام آنها دارای خصوصیات و ویژگی های خاص هستن که در ادامه شرح خواهیم داد.

 

Iso 9000

ایزو 9001 به منظور حفظ سطح کیفیت و تضمین کیفیت در سازمان پیاده سازی می شود این استاندارد به فرایند تولید خدمت یا محصول داده خواهد شد نه اینکه به محصول خاصی تعلق بگیرد بلکه در تمامی سازمانها چه خدماتی ،  تولیدی و پژوهشی کاربرد دارد

Iso 14000

این استاندارد هدفش تدوین مسائل مرتبط با مسائل زیست محیطی است  در کل این استاندارد کمک زیادی به پاکیزه نمودن محیط زیست می کند این استاندارد به واحد های تعلق می گیرد که در طولانی مدت دارای برنامه عملی برای پاکیزه نمودن محیط زیست هستند و به فکر اجرای آن هستنند واحد های تولیدی و خدماتی و نیز کلیه صنایع می توانند جز این واحد ها باشند.

OHSAS 18001

استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی می باشد که هدف از تدوین آن ارزیابی بهداشت شغلی و مدیریت ایمنی است این استاندارد در تمامی واحد های تولیدی و خدماتی کاربرد دارد .

Iso 22000

در این استاندارد هدف از تدوین آن ایمنی غذا در هر مرحله از زنجیره غذایی بوده است به عبارت دیگر رعایت نکاتی است که از ایجاد خطر های بیماری زایی غذایی در هنگام مصرف جلوگیری می نماید.

از این استاندارد برای تولید گنندگان مواد غذایی ، رستوران ها و خدمات حمل و نقل مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این مجموعه خودش دارای استاندارد های وسیعی مثل 22002 برای تولید مواد غذایی و 22001 برای مواد غذایی و نوشیدنی است.

Iso 27000

دسته استاندارد  27000 ،تضمین کننده ایمنی دارایی های اطلاعاتی است این استاندارد ها به سازمان ها کمک خواهند کرد تا امنیت دارایی های مانند مالکیت معنوی ، داده های مالی و کارمندان و اطلاعاتی که برای اشخاص ثالث محرمانه است ، مدیریت کنند محبوب ترین استاندارد در این گروه IEC 27001 است و مشخصات مربوط  به اجرای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را بیان خواهد کرد.

Iso 31000

ایزو 31000 برای مدیریت ریسک است دنیا تجارت امروز پر از عدم اطمینان است خطرات پیش روی شرکت ها تاثیر مستقیمی بر عملکرد اقتصادی ، ایمنی و زیست محیطی دارد از ایزو 31000 نمی توان برای اهداف  صدور گواهینامه استفاده کرد ولی چارچوبی برای مدیریت خطرات است .

Iso 45001

ایزو 45001 بهداشت و ایمنی شغلی است  صدمات و بیماری های شغلی به دلیل بازنشستگی پیش از موعد و حق بیمه بالا و ضعف سلامت بر روی اقتصاد تاثیر منفی می گذارد پس برای مدیریت این مشکل ، ایزو 45001 ایجاد شده است که دارای استاندارد های بین المللی  OHSAS 18001است  کار ایزو 45001 آن فراهم چارچوب برای ایمنی کارکنان ، کاهش خطرات محل کار و ایجاد محیط کار امن است

OHSAS 18001

استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی می باشد که هدف از تدوین آن ارزیابی بهداشت شغلی و مدیریت ایمنی است این استاندارد در تمامی واحد های تولیدی و خدماتی کاربرد دارد .

Iso 50001

کار این استاندارد پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی برای  شرکت ها است که هدف آن بهبود کارایی در استفاده از انرژی است .

این هدف با کاهش انتشار گاز های گلخانه ای است که اثر انرژی یک سازمان را کاهش می دهد .

چرا به ایزو نیاز داریم ؟

شرکت ها و موسسات با دریافت ایزو خود را بیشتر متعهد به جامعه و مشتریان می دانند و در تلاش هستند محصولاتی با کیفیت تولید کنند که مورد رضایت مصرف کننده و سازمان بین المملی استاندارد سازی باشند این شرکت ها تعهد خواهند داد که موارد زیر را ارائه دهند.

  • تعهد در کاهش هزینه های تولید
  • شفاف سازی در تولیدات و خدمات شرکت
  • تعهد به مدیران شرکت ها و مشتریان خارجی
  • اعتماد و اطمینان داخلی سیستم
  • ایجاد کردن توان رقابتی بالا با سایر رقبا
  • تعهد به مصرف کننده و تامین خواسته هایشان
  • بررسی کردن محصولات و تولیدات به صورت کلی

 

مراحل دریافت گوهینامه ایزو

در سازمان ها و شرکت ها برای دریافت گواهی ایزو مراحل طی می شود که به شرح زیر است:

  • ارزیابی و بررسی کلیه مدارک و مستندات سازمان که شامل طراحی کلی سیستم ، دستورالعمل ها و روش های اجرایی می باشد.
  • رفع عدم انطباق در صورت وجود
  • ثبت و صدور گواهینامه ایزو که پس از مشاهدات شواهد عینی و یا مشاهده اقدامات اصلاحی جهت رفع عدم انطباق صورت خواهد گرفت.
  • بررسی رویه اجرایی سوابق و مستندات

 

مدت گواهینامه ایزو

گوهینامه های ایزو به صورت 3 ساله صادر می شوند.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط