بدون داشتن یک ایده خوب ، یک فعالیت و کسب و کار راه اندازی نمی شود ایده کلید خلاقیت و نوآوری است این را بدانید ایده پردازی به تنهایی منجر به ایجاد کسب و کار نمی شود عوامل زیادی در این فرایند دخیل هستند.

دوگانگی بین سرمایه گذاران و ایده پردازان بر روی ایده وجود دارد افرادی که خود را صاحب یک ایده می دانند ، معتقدند که بخش عمده ملزومات کارآفرینی را دارند آنها گمان می کنند فقط جزء کوچکی که باقی مانده است سرمایه است . بنابراین قانع نشدن سرمایه گذار به دلیل درک ضعیفش از دنیای کسب و کار است.

بعضی از سرمایه گذاران تاکید دارند که ایده پردازان ، پیش از هر چیز خیال پرداز و خرافاتی هستند و می خواهند این حرف ها را به قیمت بالا بفروشند.

 

ایده چیست؟

 

به مجموعه ای از تراوشات ذهنی گفته خواهد شد که راهکاری برای  تغییر ساختار های موجود باشند. یا به عبارتی راهکاری برای حل مساله باشند.

ایده به تعیبری همان راه حل خلاقانه برای یک مشکل خاص است . در فرهنگ فارسی عمید برای تعریف ایده این چنین می گوید:«اندیشه ، فکر ، خیال ، تصور ، رای ، عقیده ، نیت ، سلیقه ادبی و صنعتی »

فرهنگ لغت بازرگانی ایده را اینجوری توصیف می کند «ایده را فکر یا اندیشه خلاق که تلاش خواهد کرد یک مفهوم یا هدف را ارائه دهد .

بشر هر جا احساس نیاز کند و چالشی را در سر راه خود ببیند دست به ایده پردازی می کند ایده می تواند در واقع شامل یک مفهوم جدید (مانند اختراع چرخ ) یا ترکیب مفاهیم از قبل شناخته شده ( مانند روشن کردن آتش ) باشد.

 

ایده کسب و کار

 

ایده کسب و کار به مجموعه از تراوشات ذهنی گفته می شود که باعث کسب درآمد از یک فعالیت منظم برای ارائه خدمات یا محصولات می شوند .

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که ایده به خودی خود ارزش چندانی ندارد آنچه که مشخص است ایده هایی است که قابلیت اجرا ندارند.

در حقیقت یک ایده زمانی ارزشمند است که برای اجرا و تجاری سازی آن ، یک نقشه راه واضح وجود داشته باشد

خیلی از ایده پردازان ترس این را دارند که جزئیات بیشتری از ایده با کسی در میان بگذارند زیرا اعتقاد دارند اجرای ایده آن ها فقط به سرمایه گذاری نیاز دارد و در صورتی که کسی سرمایه گذاری بر اساس ایده هایشان داشته باشد به موفقیت خواهد رسید.

در واقع می توان گفت یک ایده قابل دفاع برای شروع کسب و کار باید بتواند علاوه بر شروع به کسب و کار ، تولید ثروت نیز بکند .

 

 خلق کردن ایده

 

شاید این سوال خیلی از افراد باشد که چگونه باید ایده خلق کرد  درست است که به واسطه روش ها و راه های ایده پردازی می توانید یک ایده جذاب و خلاقانه را برای خود پیدا کنید اما برای خلق ایده به یک سری روش ها و ابزار های دیگر نیاز خواهید داشت.

شما برای خلق کردن ایده باید با دید متفاوت به همه چیز نگاه کنید و حواس تان همواره جمع کنید به همین منظور ما روش هایی برای ایجاد خلاقیت در ذهن تان مطح کرده ایم که به شرح زیر است:

  • مرتبط دادن چیز های بی ربط به هم
  • از قله دیگری به منظره بنگرید
  • فعال کننده ها را به کار بگیرید
  • در هم شکستن الگو های فکری

 

چه ایده های قابلیت ثبت دارند؟

 

ایده و طرح زمانی می تواند ثبت شود که دارای شرایطی مورد نیاز  باشد این شرایط شامل موارد زیر است:

  • ایده جدید باشد

نباید قبلا این ایده توسط شخص دیگر به ثبت رسیده باشد این نکته نه فقط در ایران بلکه برای کل جهان باید درنظر گرفت پس ایده باید جدید باشد و کسی آن را پیش بینی نکره باشد

  • دانش نوآوری

اینکه یک ایده فقط جدید باشد کفایت نمی کند و این ایده باید در یک حوزه و حرفه ای بتواند مشکل یا مسئله را یرطرف کند یا راهکاری بهتر را پیشنهاد بدهد که مورد استفاده قرار بگیرد.

  • قابلیت اجرایی داشته باشد

ایده های قابلیت ثبت شدن دارند که تجلی پیدا کرده باشد و بتوان آن را اجرا کرد مثلا اگر شاعری شعری به ذهنش برسد تا وقتی که در ذهن اوست از حمایت قانونی برخوردار نخواهد بود ولی وقتی که آن شعر بر روی کاغذ بیاید و بیان و چاپ شود حق و مالکیت فکری آن به نام شاعرش ثبت می شود.

 

 

 شاخه های ایده

 

اختراع ، طرح صنعتی و اثر هنری از شاخه های ایده هستند که هر کدام برای ثبت به مدارک جداگانه نیاز دارند

 

ثبت اختراع

 

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اختراعی قابل ثبت است که یک اختراع وابداع محسوب می شود به عبارتی دیگر منظور این است که شبیه اختراع شما از قبل وجود نداشته باشد که اگر باشد کار شما دیگر محسوب نمی شود.

 

روش ثبت اختراع

 

برای ثبت اختراع دو روش وجود دارد  که شامل روش تحقیقی و روش اعلامی است.

 

روش اعلامی

 

در این روش اگر ادعای طرف قبلا به ثبت نرسیده باشد ، کار ثبت اختراع انجام خواهد شد بر اساس مواد قانونی مربوط ، ورق یا سند به هیچ عنوان دلیلی برای حقیقی بودن یا قابل استفاده بودن آن نیست یا داشتن سند نشان دهنده این نیست که فرد دارای این سند مخترع است.

در کشور ما این کار با روش اعلامی انجام خواهد شد مدارک لازم به وسیله مخترع تحویل داده می شود و اگر قبلا ثبت نشده باشد ثبت می گردد.

 

روش تحقیقی

 

بعضی از کشور ها خیلی سخت گیرانه به این موضوع نگاه خواهند کرد آن ها به خاطر ادعای یک فرد ، اختراع او را به ثبت نمی کنند. اول صحت ادعای فرد بررسی می شود برای بررسی نیاز به امکانات ، وسایل و آزمایش های مختلفی است که ممکن است زمان زیادی طول بکشد در این روش با اختراع به شکل محرمانه برخورد خواهد شد اگر ادعای فرد درست باشد ، اختراع به نام او ثبت می شود در غیر این صورت رد می شود.

 

مدارک لازم برای ثبت اختراع

 

برای ثبت اختراع مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت خواهد بود

اشخاص حقیقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مالک اختراع
  • تکمیل فرم های لازم
  • ارائه نقشه اختراع
  • ارائه آدرس پستی و کد پستی مخترع
  • تهیه تاییدیه استعلامی با درخواست اداره
  • اگر برای اختراع مشابهاتی وجود داشت باید دفاعیه انجام دهد.

 

اشخاص حقوقی

برای اشخاص حقوقی علاوه بر مدارک بالا باید روزنامه تاسیس و روزنامه ثبت تغییرات ارائه شود

 

مدت زمان اعتبار ورقه ثبت اختراع

تقریبا حدود 20 سال پس از تاریخ تسلیم اظهارنامه اعتبار این گواهینامه تمام خواهد شد در این 20 سال برای حفظ ارزش گواهی ثبت شده باید اقساط سالیانه پرداخت نمایید.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط