کد اقتصادی یک کد 12 رقمی است که برای شناسایی یک واحد اقتصادی است  دریافت کد اقتصادی برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول قانون مالیات های مستقیم در زمینه فروش کالا یا خدمات که نیازمند دریافت کارت بازرگانی، صدور فاکتور ، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی ، متعهد به ارائه اظهارنامه مالیاتی ، ارزش افزوده و اخذ قرارداد با مراکز دولتی هستند الزامی هستند.

این کد توسط سازمان امور مالیاتی که خود زیر مجموعه وزرات امور اقتصادی و دارایی هست تعیین گردیده و به یک کسب و کار ارائه می شود.

این نکته را در نظر داشته باشید به کد اقتصادی ، شماره اقتصادی هم می گویند.

 

اهمیت دریافت کد اقتصادی

 

تمامی فعالیت های افراد حقیقی و حقوقی با کد اقتصادی صورت می گیرد . در ادامه مواردی که برای گرفتن کد اقتصادی مهم است را توضیح خواهیم داد.

 

پیش نیاز شرکت در مزایده ها و مناقصه ها

 

یکی از مواردی که اهمیت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی را نشان می دهد در زمان حضور در مناقصه ها و مزایده ها است.

برای اینکه حضور تاثیر گذاری در مناقصات و مزایده ها داشته باشید و کسب سود در آن ها داشتن گرید و رتبه بندی برای شرکت از مهم ترین پیش نیاز ها است که برای دریافت این موارد به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت.

 

اعتبار دادن کد اقتصادی به شرکت شما

 

در صورتی که بخواهید برای شرکت خود یک قرارداد سودآور با شرکت های بزرگ فراهم کنید ، شاید شرکت های طرف قرارداد از شما کد اقتصادی درخواست کنند و ممکن است به همین علت  یک قرارداد ارزشمند از دست بدهید چنین قرارداد های می توانند وضعیت شرکت شما را کاملا تغییر بدهند ولی اگر کد اقتصادی نداشته باشید ممکن است ار دست بروند.

 

کاربرد در صادرات و واردات

 

خیلی از افراد به حضور در بازار واردات و صادرات کالا های مختلف علاقه مند هستند شما برای حضور در این بازار احتیاج به کارت بازرگانی دارید و دریافت کارت بازرگانی مستلزم داشتن شماره اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی است پس در حقیقیت بدون کد اقتصادی فرصت حضور در یک فعالیت پرسود اقتصادی را از دست خواهید داد .

 

جلوگیری از مشکلات مالیاتی

 

یکی از مهم ترین موارد هر کسب و کاری ، موارد مالیاتی است همان طور که می دانید هر کسب و کاری باید در مهلت تعیین شده نسبت به اظهار مالیات و پرداخت آن اقدام کند و در صورتی که نظم کافی در ارسال این موارد داشته باشد طبق قوانین مالیات های مستقیم شامل معافیت های مالیاتی می شود ارائه اظهارنامه مالیاتی از مواردی است که برای آن نیازی به کد اقتصادی خواهید داشت پس دریافت شماره اقتصادی شرکت به انجام سریع تر فعالیت های مالیاتی کمک خواهد کرد .

 

کسانی که مشمول دریافت کد اقتصادی هستند

 

تمامی شرکت ها باید اقدام به اخذ کد اقتصادی کنند طبق قوانین دریافت کد اقتصادی برای تمام مودیان مالیاتی مورد نیاز است و همچنین چه شخص حقیقی باشد .و چه حقوقی باید نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کند.

طبق قانون تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که به هر نحوی به فعالیت های اقتصادی و تجاری مشغول هستند باید برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنند.

 

چه کسانی مشمول دریافت کد اقتصادی نیستند؟

 

طبق قوانین و مقررات افرادی که به فعالیت های فرهنگی می پردازند نیازی به کد اقتصادی ندارند که در ادامه نام خواهیم برد:

  • اشخاص حقیقی که در زمینه های فرهنگی ، هنری و ادبی مشغول به فعالیت هستند
  • مسجد ها، حسینیه ها ، تکیه ها و هیئت ها
  • اشخاص حقیقی که پیمانکار هستند و ارزش پیمان های سالانه آن ها به 50 میلیون تومان نرسد.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

 

برای گرفتن کد اقتصادی نیاز به یک سری مدارک است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی کمی تفاوت دارد که در ادامه خواهیم گفت

اشخاص حقیقی

  • درخواست کتبی شرکت (مدیرعامل)
  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی اعضاء شرکت
  • ۳ قطعه عکس پرسنلی
  • کپی سند ،اجاره نامه رسمی یا قولنامه محل اصلی شرکت
  • پیش ثبت نام کد اقتصادی در سایت tax.gov.ir

اشخاص حقوقی

  • درخواست کتبی شرکت (مدیرعامل)
  • کپی از تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی اعضا شرکت
  • کپی روزنامه تاسیس شرکت
  • کپی اگهی روزنامه رسمی شرکت
  • کپی اساسنامه شرکت
  • کپی سند ،اجاره نامه رسمی یا قولنامه محل اصلی شرکت
  • پیش ثبت نام کد اقتصادی در سایت tax.gov.ir

 

نحوه گرفتن کد اقتصادی

کد اقتصادی 12 رقمی است و برای دریافت آن باید دو ماه پس از ثبت شرکت با در اختیار داشتن معرفی نامه به اداره دارایی مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم برای این کد 12 رقمی اقدام کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط